افزایش ریسک مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ با مصرف گوشت قرمز فرآوری شده

افزایش ریسک مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ با مصرف گوشت قرمز فرآوری شده

ساماس: ساماس: مطالعه روی دو میلیون نفر نشان میدهد که مصرف گوشت قرمز فرآوری شده با افزایش ریسک مبتلاشدن به دیابت نوع 2 مرتبط می باشد.


به گزارش ساماس به نقل از ایسنا، تحلیل و بررسی داده های ۱.۹۷ میلیون شرکت کننده در یک مطالعه نشان میدهد مصرف گوشت، خصوصاً مصرف گوشت قرمز فرآوری شده و گوشت قرمز فرآوری نشده، با افزایش ریسک مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ مرتبط می باشد.
تولید جهانی گوشت در دهه های اخیر به سرعت بالا رفته است و مصرف گوشت از میزان سفارش شده در راهنماهای غذایی در خیلی از کشورها فراتر رفته است. تحقیقات قبلی نشان می داد که مصرف بیشتر گوشت قرمز فرآوری شده و گوشت قرمز فرآوری نشده با افزایش ریسک مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ مرتبط است؛ اما نتایج متغیر و قطعی نبوده است. گوشت طیور مانند مرغ، بوقلمون یا اردک اغلب به عنوان جایگزینی برای گوشت فرآوری شده یا گوشت قرمز فرآوری نشده در نظر گرفته می شود، اما مطالعات کمتری ارتباط بین مصرف گوشت طیور و دیابت نوع ۲ را بررسی نموده است.
به گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برای تعیین ارتباط بین مصرف گوشت فرآوری شده، گوشت قرمز فرآوری نشده و گوشت طیور و دیابت نوع ۲، گروهی به رهبری پژوهشگران دانشگاه کمبریج از پروژه جهانی InterConnect برای تحلیل و بررسی داده های ۳۱ گروه مطالعاتی در ۲۰ کشور استفاده کردند. تحلیل و بررسی گسترده آنها عواملی مانند سن، جنسیت، رفتارهای در رابطه با سلامت، دریافت انرژی و شاخص توده بدن را در نظر گرفت.
پژوهشگران دریافتند که مصرف مرتب ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز ( معادل ۲ برش ژامبون ) با ۱۵ درصد خطر بیشتر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ در ۱۰ سال آینده مرتبط می باشد. مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز فرآوری نشده در روز (معادل یک استیک کوچک ) با ۱۰ درصد خطر بیشتر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ مرتبط بود. مصرف مرتب ۱۰۰ گرم گوشت طیور در روز با هشت درصد خطر بیشتر همراه بود، اما زمانی که تحلیل و بررسی های بیشتر جهت بررسی یافته ها در سناریوهای مختلف انجام شد، ارتباط مصرف طیور ضعیف تر شد؛ در صورتیکه ارتباط خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ با مصرف گوشت قرمز فرآوری شده و فرآوری نشده باقی ماند.
نتایج این مطالعه از سفارش ها برای محدود کردن مصرف گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز فرآوری نشده در جامعه برای کاهش خطر مبتلاشدن به دیابت نوع ۲ حمایت می کند. در صورتیکه یافته های این مطالعه نسبت به اطلاعات قبلی در دسترس، شواهد جامع تری را در مورد ارتباط بین مصرف گوشت طیور و دیابت نوع ۲ ارائه می دهد، با اینحال این ارتباط قطعی نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد.



منبع:

1403/07/05
12:04:09
5.0 / 5
184
تگهای خبر: بهداشت , تولید , سلامت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
ساماس - یوگا